Sostac malli - Paul R Smith
Paul R Smithin Sostac- malli on strategisen lähtökohdan teoria markkinointisuunnitteluun. Se ei ole perinteinen markkinointisuunnitelma vaan enemmänkin strateginen kokonaisuus yrityksen markkinointiviestinnän suunniteluun. Sostac mallia voi käyttää markkinointisuunnitelman pohjana kun tavoitteena on luoda strategiaa vastaavaa markkinointia. Mielestäni strategiaa vastaava viestintä parhaillaan tarkoittaa markkinointiviestintää joka on suunniteltu niin, että kokonaisuus yrityksen viestinnästä näyttää asiakkaan silmiin selvältä, se kohdistuu eri asiakkaisiin eri tavalla ja se tukee yrityksen tavoitetta.
Lempitermini aiheelle on ”integrated marketing
communications”, joka tarkoittaa markkinointiviestinnän suunnittelua niin että
kaikki työkalut ja mediat toimivat yhtenä kokonaisuutena, jättäen asiakkaalle
kirkkaan kuvan viestistä. Eli kaikki työkalut toimivat synkassa, pilaamatta
toisiaan, ei ole mm. päällekkäisiä viestejä jotka kumoavat toisensa. Eri
työkalut ovat eri tyylisiä, niillä on eri kohderyhmät, joten jokainen työkalu markkinoinnissa tuo
oman tyylisen palan kokonaisuuteen. Tarkka
lukija muistaa ehkä aikaisemmin blogistani että perustin myös opinnäyte työni
aiheelle, juttua riittäisi aiheesta siis mutta esittelen nyt vain SOSTAC mallin
ja mietteeni siitä miten markkinointisuunnittelu on muuttunut Internetin käytön
yleistymisen myötä omasta mielestäni.
Sostac- malli
SOSTAC mallin rakentaminen alkaa ”missä me olemme nyt”analyysillä.
Strategisessa markkinointisuunnitelmassa paino on hyvin pitkälti ennakko
suunnittelussa. Analyysin tarkoitus on tuoda yritykselle näkemys siitä
minkälainen markkinointi tukee meidän startegiaa. Tärkeitä pointteja miettiä
on: markkina tilanne, kilpailukyky, asiakkaiden täyttämättömät tarpeet ja status;
edelläkävijä vai seuraaja asema.
Vasta tämän jälkeen yritys analysoi: missä me haluamme olla,
eli tavoitteet. Tavoitteiden tarkoitus on määritellä liiketoiminnalliset tavoitteet
(myynti, markkinaosuus, tuotteet yms.) ja lisäksi viestinnän tavoitteet (yrityksemme
tunnettuus, tiettyjen ominaisuuksien esiintuominen, pidettävyys, asettelu yms.).
Näitä tavoitteita pitäisi pystyä mittaamaan ja seuraamaan. Tilanne ja tavoite
analyysien jälkeen, yritys siirtyy itse strategiaan eli kysymykseen ”Miten me
pääsemme sinne?” Strateginen suunnittelu tässä vaiheessa varmistaa sen että
yksittäiset työkalut tulevat toimimaan kokonaisuutena ja strateginen suunta
toteutuu.
Markkinointisuunnitelma tai tarkemmin integroitu markkinointisuunnitelma
varmistaa sen että asiakkaan mieleen kulminoituu kirkas kuva yrityksestä, sen
tuotteista tai palveluista ja brändistä. Lisäksi viestinnän suunnittelu
helpottuu, ja se on helpompi kohdistaa oikeaan tavoitteeseen, kaikissa eri
asiakaselinkaaren vaiheissa (eri viesti & työkalu eri vaiheille)
SOSTAC:in vaiheet
S = Situation - Missä
me olemme nyt?
Yrityksen tilanne: markkinoinnin tulokset, SWOT- analyysi
jonka pohjalta nähdään nykytilanne vahvuuksien ja heikkouksien kautta mutta tärkeimmin
se mihin yritys voi pyrkiä eli mahdollisuudet ja uhat.
O = Objectives – Missä
olemme menossa?
Missio, eli lyhyen ja pitkäntähtäimen tavoitteet
(markkinoinnin ja viestinnän tavoitteet ja millä aika jänteellä)
S = Strategy – Miten
pääsemme sinne?
Listaus siitä miten tavoitteet saavutetaan (markkinointimix,
budjetti, aikataulu)
T = Tactics – Mitä
teemme?
Käytännön toimenpiteet joilla tavoitetaan strategia, mitä
viestinnän työkaluja käytämme, missä aikataulussa, millä budjetilla kutakin
työkalua (GANNT:in työkalu voi auttaa tässä vaiheessa suunnittelua)
A = Action – Miten
teemme kaiken?
Tarkemmat ohjeet eri työkaluille; jokaisen työkalun oma
projektisuunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi (toimenpiteet ja aikataulu)
C = Control – Miten pärjäsimme?
Tavoitteen toteutumisen jatkuva seuranta, jotta mahdollistetaan
paras onnistuminen (seurantaa eri vaiheissa jotta virheet voidaan korjata,
parantaa tehoa ja lopulta mitata onnistuminen)
Kuvassa on mielestäni hyvin esitetty eteneminen nuolena ja 2 vaihetta joita alkuperäisessä mallissa ei esitellä omina kohtinaan. Ensimmäisen kohdan RAB=eesearch audience ja budjet. RAB selventää että kaikki nämä on otettava huomioon alussa ennen kuin tarkeampia suunnitelmia voi tehdä. Nuolen huipentuessa kärjeksi tulee lisäksi kohta I=implementation eli toteutus. Omana vaiheenaan käsiteltävä toteutus koska vasta sen jälkeen voi tulla monitorointi vaihe. Kenen lisäämiä nämä kohdat teoriaan ovat ei ole minulla tiedossa, selvittelyistä huolimatta.
Strategiasta vastaavat henkilöt ovat usein hyvin kiireisiä
ja heidän täytyisi muistaa kaikki tämä helposti, miten se on mahdollista?
Smithin SOSTAC + 3 M:ää:
Men - miehet
Money - mani
Minutes –
minuutit
Eli ketkä tekee; miehet ja naiset ja mitä he osaavat. Millä
budjetilla; paljon meillä on mania. Mikä on aikataulu; onko meillä tarpeeksi
minuutteja.
Markkinointisuunnittelu ennen Internetiä ja nykyään
Ennenmuinoin eli aikana ennen internettiä
markkinointisuunnitteleminen oli jokseenkin suoraviivaisempaan. Yksi mainos
tuohon lehteen, toinen mainos vähän eri lehteen ja lisäksi radioon joku
rallatus. Siltä se minusta tuntuu, mutta huom. en itse ole tiennyt
markkinoinnista mitään ajassa ennen Internetiä J. Eli perinteisten markkinointityökalujen käyttäminen
oli pitkälti toimenpiteitä jotka laitettiin johonkin mediaan ja se oli siinä,
laitettiin toinenkin mainos jos huomattiin sen tuovan asiakkaita. Eli aika
yksipuolista siinä mielessä että asiakkaan kanssa vuorovaikutus viestintä
vaiheessa oli nolla.
Internetin myötä vuorovaikutus on muuttunut täysin. Nykyään
jo viestinnän käynnissä ollessa on asiakkaat mukana, varsinkin sosiaalisen
median myötä. Tämän vuoksi markkinoinnin tarkoituskin on muuttunut, asiakkaita pyritään osallistamaan ja levittämään sanomaa. Osallistamisen tarkoitus on saada aikaan luotettavampaa ja asiakaslähtöisempää markkinointia. Levittäminen on internetille tyypillinen tapa saada lisää näkyvyyttä helposti. Vuorovaikutus yrityksen ja sen asiakkaiden välillä on paljon reaaliaikaisempaa ja näin ollen se mahdollistaa enemmän vaikutus mahdollisuuksia niin yritykselle kuin asiakkaalle. Lisäksi kohderyhmä tietous on lisääntynyt hurjasti Internetin avulla,
koska käyttäjistä jää paljon selkeämmin tietoa yritysten käyttöön. Internet on
myös mahdollistanut myös aivan uudenlaisen segmentointiin ja kohdistamisen
markkinointiviestinnässä joka on tuonut aivatn uudenlaista tehokkuutta ja monipuolisuutta viestintään. Internetin myötä myös yritysten viestinnän läpinäkyvyys on muuttunut, yrityksestä on esille paljon enemmän tietoa kuin ennen ja yrityksiltä vaaditaan entistä läpinäkyvämpää toimintaa niin strategiassa kuin viestinnässä.
Miten Internet on
muuttanut suunnittelua
Yleinen harha käsitys mielestäni Internet markkinoinnissa on
ilmaisuus. Internet mediana ja markkinoinnin työkaluna mielletään ilmaiseksi.
Kaikki pääsevät sitä käyttämään, helposti ja voivat luoda ja tehdä omia
juttujaan (markkinointia) ihan tuosta noin vain. Käsityshän ei ole täysin
väärin vaikka mielestäni se on, ja perustelen sen kohta. Miksi Internet
mielletään ilmaiseksi mediaksi:
- sinne on helppo lisätä omia juttua (yrityksen tiedot yms.)
- Siitä ei tarvitse ”maksaa” yhtä suoraan verrannollisesti
kuin mainoksen laittamisesta lehteen
- Haluamansa tiedon saa sinne heti, ei tarvitse suunnitella
ja odotella, vaan voi itse laittaa sen vaikka heti (jos osaa)
-Internetissä on paljon ilmaisia kanavia
Toki kolikon kääntöpuoli on se, että jos ei omata
taitoja käsitellä Internetin eri työkaluja tai ymmärretä Internetiä
markkinointiviestimenä, mielletään se kalliiksi ja vaikeaksi, ja mitä silloin
käy? Sitä vältellään, siitä tulee vaikeasti ymmärrettävä asia joka vaan
hoidetaan seuraavilla tavoilla:
a. palkataan joku se tekemään kokonaan
b. suunnitellaan itse ymmärtämättä siitä mitään ja palkataan joku toteuttamaan se
c. suunnitellaan ja tehdään itse se mitä osataan
Lopputulos a, b ja c vaihtoehdoissa on sama, kallis epäonnistuminen. A- vaihtoehdossa se on kallista, koska jos et tee itse mitään niin ammattilainen ottaa sinulta hyvän summan ja tekee sinulle kaiken, josta puolet olisi voinut tehdä itse. B- vaihtoehdossa kalliiksi tulee se, että ymmärtämättä Internetiä markkinointiviestemenä, suunnittelu on turhaa työtä joten tuskin tavoitteetkaan toteutuu. C- vaihtoehdossa saatat tehdä enemmän pahaa kuin hyvää (menetät asiakkaasi) tai käyttämäsi aika on ihan turhaa jos et osaa tehdä mitään oikein.
a. palkataan joku se tekemään kokonaan
b. suunnitellaan itse ymmärtämättä siitä mitään ja palkataan joku toteuttamaan se
c. suunnitellaan ja tehdään itse se mitä osataan
Lopputulos a, b ja c vaihtoehdoissa on sama, kallis epäonnistuminen. A- vaihtoehdossa se on kallista, koska jos et tee itse mitään niin ammattilainen ottaa sinulta hyvän summan ja tekee sinulle kaiken, josta puolet olisi voinut tehdä itse. B- vaihtoehdossa kalliiksi tulee se, että ymmärtämättä Internetiä markkinointiviestemenä, suunnittelu on turhaa työtä joten tuskin tavoitteetkaan toteutuu. C- vaihtoehdossa saatat tehdä enemmän pahaa kuin hyvää (menetät asiakkaasi) tai käyttämäsi aika on ihan turhaa jos et osaa tehdä mitään oikein.
Miksi Internet ei ole mielestäni ilmainen?
Aloitetaan tärkeimmästä eli sisällöstä, se mitä Internetiin
laitetaan; yrityksen tiedot ja
mainostekstit (jos ideana on myydä tuotetta/palvelua on se silloin mainosta),
jos se ei maksa mitään, se tuskin on sen arvoinen että sitä kannattajaa Internetiin
laittaa. Sisällön tuottaminen maksaa, mitä merkityksellisempää sisältö on sitä
enemmän se maksaa. Hinta voi olla euroja, työtunteja, siivu markkinointi
budjetista tai ulkopuolisia resursseja. Oli se sitten sihteerin laittamat tiedot
googlen placessiin, niin se maksaa, koska hän käyttää siihen työaikaansa. Internet
mielletään ilmaiseksi siitä syystä, että sitä ei laiteta markkinointi
budjettiin. Sehän tehdään itse? Miten sellainen kuuluu budjettiin, on joillekin
päättäville tahoille ongelmallista ymmärtää.
Miksi tämä on väärin?
Internetiin panostettavat resurssit ja eurot yrityksessä
kertovat sen kuinka suurella jalustalla Internet markkinointi on, kuinka paljon
siihen panostetaan tai sen tehokkuuteen uskotaan. Internetin lyödessä läpi
yritysten käytössä markkinointivälineenä oli havaittavissa trendi jossa
markkinointi budjettia pienennettiin, eikä käytetty suuria summia enää
perinteisiin medioihin koska oli käytössä näitä uusia ilmaisia medioita.
Ongelmaksi näille yrityksille muodostui se että markkinointi budjetin eurot
olisi pitänyt kääntää näihin uusiin medioihin, mutta vain harvat tekivät niin.
Mikä Internetissä maksaa?
Tiedämme kaikki Internet markkinoinnin olevan nykyään ihan
eri kaliiberia kuin ennen; nyt on suuria välkkyviä bannereita, kohdistettuja mainoksia
ja suuria Internet markkinoinnin kampanjoita, jotka yhdistelevät monia
työkaluja . Internet kehittyy ja sen mukana on vaikea pysyä, jollain Internet-markkinointi
vaikeutuu, siihen kuluu ne kallisarvoiset eurot budjetista. Nämä toimenpiteet
ovat tärkeitä ja eurot oikeisiin paikkoihin menneitä jos ymmärretään mitä
tehdään. Pienen yrityksen pikku budjetilla ei kannata seo:ttaa
(hakukoneoptimoituttaa) itseänsä ihan googlen ykköseksi monilla tuhansilla vain
koska luulee että niin pitää tehdä (paitsi tietysti jos on sellaisilla
markkinoilla jossa muita ei ole). Tärkeintä on osata ymmärtää mihin omat
rahkeet riittää ja miten se soveltuu budjettiin. Tässä Sostac- malli tukee
hyvin Internetin painotusta markkinointisuunnittelussa!!Mielestäni oikeita euroja ei saada niihin tärkeimpiin
toimiin, jotka olisivat merkityksellisen sisällön luonti, joka on kohdistettu
oikealle yleisölle. Eri työkalujen yhdistelmä, jotka tukevat toisiaan strategian myötäisesti. Eri aikaisia toimenpiteitä jotta viestin välittyminen asiakkaalle pysyy kirkkaana ja muistissa- Näitä toimia voi toteuttaa monella tavalla, tärkeintä
kuitenkin niiden sisällytys budjettiin. Hyvin usein näkee että Internet markkinoinnin osuus budjetissa on yksi kohta jossa lukee esim: banneri googlessa - 2
kk ajaksi. Muut Internetin toimet ovat sitten ilmaisia koska niitä ei siellä lue, eikä niistä mitään suunnitelmalkaan ole tehty kun eihän ne budjettiin vaikuta.
Paul R. Smith, Paul Russell Smith, Chris Berry, Alan Pulford. Kogan Page Publishers, 1999. Löytyy e-kirjana Google book- palvelusta
Hei Laura ja kiitos jälleen loistavasta kirjoituksesta. Luen aina ilolla tätä blogia ja tästä etenkin huomaa, että olet perehtynyt aiheeseen enemmänkin. Olen samaa mieltä, ettei ilmaista markkinointia ole, mutta sähköisen markkinoinin avulla markkinointi voi olla kuitenkin edullisempaa kuin perinteinen markkinointi. Oletko samaa mieltä?
VastaaPoistaKiitos taas niin tsemppaavasta palautteesta!! Olen todellakin samaa mieltä, mitä enemmän osaa sitä halvempaa se käytännössä on koska internetin työkaluja voi käyttää niin monipuolisella tavalla. Varsinkin jos onnistuu luomaan sellaista sisältöä jota ihmiset levittävät on se todella ilmaista näkyvyyttä. Ajatukseni maksullisuudesta ovat nimen omaan huuto sitä vastaan ettei internettiin panosteta ja ajatellaan että kaikki siellä on ilmaista :)
PoistaHei Laura ja Helena! Teidän molempien blogeista huomaa taustanne - asiantuntevuutta riittää. En malta olla kommentoimatta edullisuuteen. Tuo "voi" sana on ratkaiseva. Kuulin juuri jonkun teettäneen kotisivut, joiden hinnassa oli ennen pilkkua viisi numeroa. Kun osaa ja ymmärtää ja mielestäni vielä aika paljon niin OK. Vähintään sen verran, että osaisi tunnistaa osaavan ja luotettavan palveluntoimittajan, jolle kannattaa maksaa, jos ei vaan osaa!
VastaaPoistaKiitos Taina hyvistä huomautuksista. Olen samaa mieltä, mitä enemmän osaa tai ymmärtää sitä pienemmällä budjetilla voi selvitä internet markkinoinnissa.
Poista"Ennenmuinoin eli aikana ennen internettiä markkinointisuunnitteleminen oli jokseenkin suoraviivaisempaan." voisiko kuitenkin olla niin, että ennen oli yksinkertaisuudessaan monimutkaisempaa?
VastaaPoistaToisaalta voisi väittää ettei markkinoinnin ydin ole muuttunut BeforeInternet ja AnnoInternet -aikoina kuitenkaan paljoakaan.Tarkoitus pysäyttää, puhutella, koskettaa ja saada reagoimaan. Silmäparit liikkuvat vaan nykyään täysin eri kanavissa ja maailmoissa. Tärkeintä tuntea kohderyhmän liikerata ja aiheuttaa sopivia törmäyksiä?
VastaaPoista