lauantai 16. helmikuuta 2013

Pöhinän seuraamisen avuksi - Google Alerts


Google Alerts


                                                           kuva: mashable.com

Googlen Alerts eli ilmoitukset  on työkalu joka helpottaa Internetin pöhinän seuraamista kohdennetusti. Jos et tiedä mitä tarkoitan pöhinällä vilkaise toista kirjoitustani kohdasta Internetin pöhinää. Eli ilmoitukset jostain antamastasi hausta tulevat sähköpostiin ja voit perustaa hakusi ihan mille tahansa sinua kiinnostavalle haulle; yritys, ihminen, tapahtuma, joukkue, julkimo tai sinä itse. Ilmoitusten haku  ei voisi helpompaa enää olla kun naputtaa vain hakusana palveluun ja odotella tuloksia. Google tarkastaa säännöllisesti tulokset ja raportoi niistä sähköpostiisi. Mitä yleisempi hakusi on, sitä enemmän saat ilmoituksia; esimerkiksi kauneuden hoito hakusana tuo tiedon sen päivän aikana sanan ilmentymisestä nettiin, kuin taas mikrohionta kauneuden hoidossa tuo harvemmin vain tiedon jos sanaa on käytetty jossain blogissa esim.

Ihan kaikki oman nimen esiintymiset eivät pomppaa heti sähköpostiisi koska goole alerts etsii vain uutta pöhinää eli tuoretta sisältöä. Eli yrityksen käytössä sitä on hyvä hyödyntää esimerkiksi seuratakseen missä ja kuka puhuu tai kirjoittaa yrityksestä. Ilmoitukset voivat viitata jonnekin sivuun, blogiin, uutisiin yms.  Voit myös määrittää kuinka usein ilmoituksia haluat, oletuksena on kerran päivässä mutta sitä voi muuttaa haluamaansa määreeseen. Google antaa muokata hakuaan hyvinkin tarkasti joka on hyvä jos ilmoituksia tulee paljon ja ne eivät kaikki ole olennaisia, voit myös muokata lähdettä mitä ilmoitukset tutkii ja tilata ilmoitukset RSS-syötteenä.

Arthurin Ilmoitukset syynissä


Yrityksemme on asentanut ilmoitukset jo noin vuosi sitten ja niitä on tullut muutama. Eli hytöy on ollut vähäinen. Lisäsin itse pari viikkoa sitten lisää hakusanoja mutta en ole saanut vielä yhtään ilmoitusta, eli hakusanat eivät ole tuottaneet tulosta. Lopputuloksena Arthurista siis ei ole joko ilmaantunut uusia juttuja minnekkään nettiin tai google alerts ei toimi. Veikkaan ensimmäistä.

Jos kuitenkin ajatellaan että näitä tuloksia tulisi silloin tällöin, voisimme hyödyntää työkalua esimerkiksi sellaisissa tilanteissa että joku kirjoittaa meistä blogiinsa tai keskustelupalstalle, jolloin olisi hyvä että yritys pysyy kärryillä mitä ja missä sävystä meistä puhutaan ja pystyisimme kommentoimaan tapahtunut tuoreeltaan. Myös uusiin asiakaspalautteisiin työkalu olisi hyödyllinen, jolloin olisi helppo reagoida heti, mutta hälytyksiä ei ole tullut vielä yhtään.

Muita työkaluja pöhinän seurantaan


Koska Arthurin osalta nämä googlen ilmoitukset jättivät oppini hiukan vajaaksi, tutustuin muihin työkaluihin joita voi käyttää yrityksen pöhinän seurannassa.

http://wiki.kenburbary.com/ sivusto listaa kattavan valikoiman erilaisista sosiaalisen media seurannan työkaluista. Päätin tutustua muutamaan.



Työkalu jolla voi etsiä tarkemmin tietoa ystävistä/seuraajista tai kurkata mitä kaikkea he ovat puhuneet minusta/yrityksestämme helpolla yhdelle haulla. Facebookin yksityisasetukset kuitenkin määräävät sen kuka näkee mitäkin, eli ihan kaikkea ei kaikki näe vaikka käyttäisivätkin kyseistä työkalua.

Yrityksen käyttöön työkalu soveltuu siinä mielessä että voi hakea esimerkiksi kaikki yrityksen favebook sivun seuraajat ketkä ovat jonkin kaupungin alueelta ja kohdistaa heille jonkin viestin. Suurena miinuksena kyseiseen työkaluun on se, että se ei ole julkistettu vielä muualla kuin englanninkielisillä käyttäjillä. Jonotuslistalle pääsee mukaan jos on kiinnostunut työkalusta! Lisäksi työkalun käytettävyyteen vaikuttaa todella paljon yksityisyysasetukset joten mielestäni melko hyödytön pienemmille kuin coca colan kokoisille yrityksille joilla löytyy enemmän kuin 2 julkista profiilia mistä heistä puhutaan.


Monitoroi kaiken mitä brändistä puhutaan internetissä, huomauttamalla säännöllisesti missä. Auttaa muuntamaan datan katselmukseksi tilanteesta. Luo raportteja haluamistasi asioista. Maksullinen.  Eli se siitä tutustumisesta. Mutta luulisin että hyödyntämiseksi yrityksen käytössä pitäisi olla taas noin coca colan kokoinen yritys.

Ilmaisia työkaluja

Huomattuani edellisen sivuston listaavan vähän isomman kaliiberin seuranta työkaluja etsin sivuston, jossa listataan kaikki ilmaiset työkalut. Hetken selailtuani päätin tutustua yhteen ilmaiseen työkaluun tarkemmin.
Suurin osa työkaluista vaikuttaa siltä että ne sopivat ison yrityksen käyttöön joilla on gloobalisti pöhinää internenetissä eli ewomia (electornic word-of-mouse).
                        
                                                                                                         kuva: blogs.bournemouth.ac.uk
Hootsuite on paikka eli sivusto josta voi hallinnoida eri sosiaalisen media kanavia keskitetysti.(Social media management dashboard). Eli sivusto kokoaa kaikki kommentit, analyysit yms yhteeen ja auttaa näin internetin pöhinän hyödyntämistä strategisesti. Työkalu helpottaa päivittäistä työtä, jos on kyseessä iso iso yritys ja sen monta käyttäjää ja tiliä tai kanavaa. Auttaa ajoittamisessa, (esim facebook päivitys ja twitter päivitys yhtä aikaisesti). Lisäksi Hootsuite seuraa brändin mainintoja ja analysoi sosiaalisen media liikennettä.

Ohjelmalla on ilmainen ja maksullinen versio. Ilmaiseen kuuluu: keskustelut (monen käyttäjän kesken), 5 sosiaalisen media tiliä, 0 tiimiläistä, perus analyyttinen raportti, viestien ajoitus, 2 rss-syötettä.
Hootsuiten blogista löytyy hyvä video siitä kuinka työkalu sopii isomman yrityksen tarpeisiin vastata kuluttajien vuoropuheluun.
En päätynyt testaamaan työkalua yrityksemme käytössä käytännössä, koska emme tällä hetkellä päivittele muualla kuin facebookissa, mutta tulevaisuudessa ehkä otan testiin. Vaikkakin miellelänkin myös tämän työkalun vähän isomman yrityksen tarpeisiin vastaavaksi.

Olisi mahtava kuulla jos jollain on kokemusta jostain seurannan työkalusta joka soveltuu pienemmälle yritykselle?

Muokattu 16.2. Lisäys:
Tutustuttani kurssikaverini Suvin blogiin, jossa hän mainitsi social mention työkalun oli pakko tehdä haku myös meidän yrityksen nimellä. Sieltähän paljastui paljon sisältöä mistä yritykseni ei ole tietoinen, joten nyt löytyi se työkalu jota olen kaivannut: Social mention.  Todella helppokäyttöinen ja nopea työkalu, kirjoitin vain yrityksen nimen ja jo alkoi tulla sisältöä internetissä listattuna. Kaikki ei osu oikeaan, eli yritykseemme, mutta osa kyllä. Todella hyvä työkalu esim. tarkistukseen onko internettiin ilmaantunut jotain uutta sisältöä liittyen yritykseemme.

3 kommenttia:

  1. Itsekin olen miettinyt, miten parhaiten voisin saada tietoa yrityksemme sivuilla kävijöistä, tällä hetkellä toimivaa ei ole löytynyt tai sivuillamme ei yksinkertaisesti ole kävijöitä. Tässähän näitä työkaluja ja niiden käyttöä on selkokielellä tuotu esiin, ei muuta kuin kokeilemaan itsekin!

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi Taina. Google analyticsillä pääset varmasti alkuun kun saat sen oikein asennettua ja raksuttamaan! Hetken kun ihmettelee niitä käppyröitä alkaa sieltä paljastua vaikka mitä, onnea kokeiluun!

    VastaaPoista
  3. Ko. kuva on muuten "Image courtesy of iStockphoto, akinbostanci" eli oikeastaan olet käyttänyt kuvaa väärin. Suosittelen vaihtamaan.

    VastaaPoista